Saç Bakımı için Beslenme Önerileri

Paylaş:

Yüzünüze bakan insanların aslında ilk olarak saçlarınızı gördüğünü biliyor muydunuz? Saçlarınız özellikle yaşlandıkça ve çevre koşulları nedeniyle yıpranır ve güçsüzleşir. Bunun sonucunda da dökülür ve seyrekleşmeye başlar. İnsanların birçoğu gür ve sağlıklı saçlara sahip olmak ister ancak ne yazık ki, günümüzde hastalıkların, cilt problemlerinin ve kozmetik işlemlerin artması nedeniyle, bu mümkün değildir.

Ortalama bir insanın saçları ayda 1,25 cm ve yılda 15 cm uzar. Uzama hızı; yaş, sağlık, genetik ve beslenme gibi faktörlere bağlıdır. Yaş ve genetik gibi şeyleri değiştiremeseniz de, beslenme kontrolünüz altında olan bir faktördür. Aslında, gerekli ve sağlıklı besinler tüketmiyorsanız, saç dökülmesi ile karşı karşıya kalabilirsiniz.

Öte yandan, doğru besinler ile dengeli beslenmek, özellikle yetersiz beslenmeden kaynaklanan saç dökülmeleri ve saç hastalıkları yaşıyorsanız, saçların uzamasına ve canlanmasına yardımcı olabilir. İşte saç bakımı için tüketebileceğiniz besinler:

Yumurta


Yumurta, protein ve biyotin kaynağıdır. Bu iki ajan, saçlar için olmazsa olmazdır. Saç foliküllerinin çoğu protein içerdiğinden, yeterli seviyede protein almak saç bakımı ve uzaması için önemlidir. Protein eksikliğinin saç dökülmesini teşvik ettiği gösterilmiştir.

Biyotin, keratin adı verilen bir saç proteininin üretimi için gereklidir, bu yüzden genel saç sağlığı için biyotin takviyeleri kullanılmaktadır. Ayrıca, daha fazla biyotin içeren besin tüketmek, biyotin eksikliği olan kişilerde saç gelişimini iyileştirmeye yardımcı olabilir. Bununla birlikte dengeli besleniyorsanız, biyotin eksikliği yaşamazsınız. Yumurta ayrıca büyük bir çinko ve selenyum kaynağıdır.

Kırmızı Meyveler

Çilek, ahududu, dut, kiraz ve yaban mersini gibi küçük kırmızı meyveler, saç uzamasını teşvik edebilecek faydalı bileşikler ve vitaminler ile doludur. Ayrıca her biri güçlü antioksidan özelliklere sahip C vitamini içerir. Antioksidanlar, saç köklerinin, serbest radikaller olarak adlandırılan zararlı moleküllere karşı korunmasına yardımcı olabilir. Örneğin, 1 bardak (144 gram) çilek, günlük C vitamini ihtiyacınızın % 141’ini karşılar.

Ayrıca vücut, kırılgan hale gelmesini ve kırılmasını önlemek için saçları güçlendirmeye yardımcı olan kolajen üretmek için C vitamini kullanır. Dahası C vitamini, vücudun besinlerden elde edilen demiri emmesine yardımcı olur. Düşük demir seviyeleri, saç dökülmesine bağlı anemiye neden olabilir.

Ispanak

Ispanak; folat, demir, A vitamini ve C vitaminleri gibi faydalı besinlerle doludur. Hepsi de saç sağlığını destekler. Bir fincan (30 gram) ıspanak, günlük A vitamini ihtiyacınızın % 54’ünü karşılar.

Ispanak ayrıca saç uzaması için gerekli olan büyük bir bitki bazlı demir kaynağıdır. Demir, kırmızı kan hücrelerinin metabolizmasını artırmak ve saçlarınızı onarmaya yardımcı olmak için vücutta oksijen taşınmasına yardımcı olur. Dahası, demir eksikliği saç dökülmesine neden olmaktadır.

Yağlı Balıklar

Somon balığı, ringa balığı ve uskumru gibi yağlı balıklar saç sağlığını teşvik edebilecek besin maddelerine sahiptir. Saç uzamasını destekleyen mükemmel omega-3 yağ asitleri kaynaklarıdır. Omega-3 ve omega-6 yağ asitleri içeren bir takviye almak, saç dökülmesini azaltabilir ve saç yoğunluğunu artırabilir. Yağlı balıklar; güçlü ve sağlıklı saçlara yardımcı olabilen protein, selenyum, D3 vitamini ve B vitaminleri içerir.

Tatlı Patates

Tatlı patates büyük bir betakaroten kaynağıdır. Vücut bu bileşiği, saç sağlığı için gerekli olan A vitaminine dönüştürür. Orta boy bir tatlı patates (yaklaşık 114 gram) günlük A vitamini ihtiyacınızın dört katından fazlasını sağlayabilecek kadar betakaroten içerir.

Avokado

Avokado lezzetlidir, besleyicidir ve harika bir sağlıklı yağ kaynağıdır. Ayrıca saç sağlığını teşvik edebilecek mükemmel bir E vitamini kaynağıdır. Bir orta avokado (yaklaşık 200 gram) günlük E vitamini ihtiyacınızın % 21’ini karşılar. C vitamini gibi, E vitamini de serbest radikalleri nötralize ederek oksidatif stresle mücadele eden bir antioksidandır.

Bir çalışmada, saç dökülmesi olan kişiler sekiz ay boyunca E vitamini takviyesi aldıktan sonra, saçlarının % 34.5 daha fazla uzadığı tespit edilmiştir. E Vitamini ayrıca deriyi oksidatif stres ve hasardan korur. Saçlı derideki hasar, zayıf saç kalitesine ve saç foliküllerinde azalmaya neden olabilir.

Ayrıca, avokado önemli bir esansiyel yağ asitleri kaynağıdır. Bu yağlar vücut tarafından üretilemez, ancak hücrelerinizin temel yapı taşlarıdır. Esansiyel yağ asitleri eksikliği, saç dökülmesine neden olur.

Kuruyemişler

Kuruyemişler lezzetli, kullanışlı ve saç sağlığını teşvik edebilecek çeşitli besinler içerir. Örneğin, 28 gram badem, günlük E vitamini ihtiyacınızın % 37’sini karşılar. Aynı zamanda içerisinde çeşitli B vitaminleri, çinko ve esansiyel yağ asitleri bulunur. Bu besinlerin herhangi birindeki eksiklik saç dökülmesine neden olur. Kuruyemiş ayrıca iltihaplanma ve kalp hastalığı riskini de azaltır ve diğer sağlık yararları ile ilişkilendirilmiştir.

Tohumlar

Tohumlar nispeten az kalorilidir ve çok miktarda besin sağlar. Bu besinlerin çoğu aynı zamanda saç sağlığını teşvik edebilir. Tohumlar E vitamini, çinko ve selenyum içerir. Bir avuç ayçekirdeği (28 gram), günlük E vitamini ihtiyacınızın yaklaşık % 50’sini karşılar ve çok çeşitli B vitaminleri barındırır. Dahası, keten tohumu ve chia tohumu gibi bazı tohumlar da omega-3 yağ asitleri sağlar. 28 gram keten tohumu; 6,388 mg omega-3 yağ asidi ihtiva eder. Bu, yarım fileto (178 gram) somon balığındaki omega-3 miktarından daha fazladır. Saç sağlığı için yararlı bu tohumları, sabahları yulaf ezmesiyle birlikte tüketebilirsiniz ya da ev yapımı ekmek veya salatalarınıza ekleyebilirsiniz.

 

 

Paylaş:
Siz Yorumlayın Doktorumuz Cevaplasın
Benzer Yazılar